Jem niezdrowo, bo nie lubię gotować!

Przyczyn niezdrowego odżywiania jest nieskończenie wiele. Istnieją takie, które są typowe dla większej grupy osób. Do tej kategorii należy nieumiejętność lub brak sympatii do gotowania. Gdy przyrządzanie posiłków nie daje nam przyjemności lub chociażby nie jest dla nas obojętne, to trudno oczekiwać, że poświęcimy mu wystarczająco dużo czasu, by zjeść zdrowo. Będziemy pochłaniać posiłki byle jakie, przygotowane w nieodpowiedni sposób. Byle szybciej i byle łatwiej….

Typowe błędy

Rano masz czas na wszystko tylko nie na spokojne zjedzenie. W biegu pochłaniasz kawę, w samochodzie na światłach gryziesz kanapkę, obiad gryziesz na rogu ulicy lub w kolejce po prasę, wieczorem zmęczona po całym dniu w pracy zajadasz się gotowymi daniami, zupkami w proszku, mrożonkami, słodyczami, itd. Takie jedzenie nie wróży nic dobrego. Zaburza podstawowe zasady zdrowego odżywiania. Dowód? Łamie potrzebę systematycznego jedzenia, burzy naturalne skłonności metabolizmu, sprawia, że organizm szybko się rozstraja. Nadmierne kalorie gromadzą się w okolicy brzucha, bioder oraz talii. Długotrwała niezdrowa dieta sprawia, że organizm szybko się męczy, włosy stają się matowe, pozbawione blasku, paznokcie łatwo pękają…
Wchodząc w tę sprawę głębiej, zauważa się nieprawidłowości w proporcjach spożywanych posiłków. Zbyt wiele w diecie pojawia się prostych cukrów i nasyconych tłuszczy. Zdecydowanie za mało w nich błonnika, witamin oraz składników mineralnych.

Co zrobić, gdy nie lubisz gotować?

Masz co najmniej kilka wyjść. Podstawowe rozwiązanie to umiejętne planowanie jadłospisu. Gdy nie masz czasu i ochoty na gotowanie, warto zaplanować swoją dietę na tydzień naprzód. Miej zawsze przygotowaną listę zakupów, dzięki której będziesz mieć w lodówce produkty niezbędne do stworzenia danego dania. Wybierz jeden dzień na gotowanie. W jego trakcie przygotuj najlepiej posiłki na kilka dni. Możesz ugotować większe porcje i część z nich zamrozić. Będą jak znalazł w chwili, w której nie będziesz mieć nawet chwili na gotowanie.
Kolejna kwestia to planowanie przekąsek oraz drobniejszych posiłków. Wybierając się do pracy, zabieraj ze sobą zawsze gotową bułkę. Nie kupuj jej w barze. Po co? Skoro naprawdę w kilka chwil możesz przygotować swoją bułkę. Dodatkowy argument to argument finansowy. Po co kupować coś w barze, przepłacając nawet kilka złotych, skoro możesz to zrobić małym kosztem sama.

Dobrze się przygotuj

Najważniejsza to dobra organizacja. Zamiast utrudniać sobie życie, ułatwiaj je! Dobrze zorganizuj sobie stanowisko pracy! Ważne jest, byś miała najważniejsze przedmioty pod ręką. Staraj się zawsze zachować porządek w kuchni. Kup niezbędne akcesoria, które pozwolą Ci szybko posiatkować kapustę, czy marchew. Możesz również zainwestować w sokowirówkę. Dzięki niej przygotujesz smaczny sok ze świeżych sezonowych owoców. Wybierz proste metody przyrządzania posiłków. Niech będzie to duszenie, gotowanie na parze, grillowanie.

Nie wysilaj się z przepisami
Najlepsze są proste, ale jednocześnie sprawdzone przepisy. Gdy masz mało czasu, jesteś głodna, nie eksperymentuj. Nie wiesz, ile zajmie Ci przygotowanie nowego posiłku. A co jeśli coś nie pójdzie zgodnie z zamiarem? Jeśli danie nie wyjdzie? Na pewno zjesz coś przypadkowego, nie mając już czasu na przyrządzanie kolejnego dania. Stąd eksperymentowanie w kuchni (jeśli w końcu polubisz gotowanie) zostaw sobie na dzień, kiedy masz czas oraz kiedy obiad na dany dzień jest już gotowy.

Ucz się od najlepszych
Często nielubienie gotowania wiąże się z brakiem umiejętności w tym temacie. Dlatego jeśli chcesz coś polubić, postaraj się tego nauczyć. Rada może dość na opak, ale godna rozważenia. Jak nauczysz się szybko i bezboleśnie? To zależy od Twojego temperamentu….Jeśli lubisz uczyć się samodzielnie, wybierz dobrze napisaną książkę kucharską. Jeśli wolisz naukę w grupie, możesz zapisać się na kurs gotowania. Dobrym pomysłem, a przy tym tanim i skutecznym, jest oglądanie programów w telewizji. Na pewno nie będziesz narzekać na brak wyboru…Każda telewizja proponuje co najmniej jeden program o gotowaniu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *