• POLECANE PRODUKTY:
  • Dietrine
  • Avatrim
  • Hoodia Gordoni Plus
  • Acai Berry Select

Chleb na diecie?

19 lis
Autor: Dorota
Slimette - twój przepis na wymarzoną, szczupłą sylwetkę

Gdy tylko słyszę o tym, że będąc na diecie, trzeba odstawić pieczywo, zaczynam się denerwować. Pukam się w czoło i staram się zrozumieć intencje osób, które głoszą takie „prawdy”.

Idąc tym tropem, dochodzi się lotem błyskawicy do paradoksu. Pieczywo, a zwłaszcza chleb są tak mocno ugruntowane nie tylko w naszym menu, ale również w kulturze, że nie sposób, bez nich się obyć. Tych, którzy próbują, spotyka jeden scenariusz – efekt jojo. To, co wielkim wysiłkiem zgubią, wraca, a kolejna dieta staje się dużo trudniejsza.

Nie każdy chleb taki zły, jak go malują

Zacznę od tego, co najbardziej oczywiste. Przynajmniej w teorii. W diecie nie przeszkadza każde pieczywo, ale to wykonane z białej mąki, czyli szczególnie chleb pszenny, którego zwykliśmy jadać najwięcej. Oczywiście można utrzymać szczupłą sylwetkę nawet wtedy, kiedy je się pięknie pachnące sztucznie nadmuchane białe kajzerki, ale nie jest to łatwe. Białe pieczywo ma to do siebie, że  nasyca na krótki czas i summa summarum łatwo jeść go dużo za dużo.
Prościej i zdrowiej włączyć w dietę ciemne pieczywo. Zwracając uwagę na to, by ale nie tylko z wyglądu było ono ciemne (barwione karmelem), ale wykonane z najlepszych zbóż – zwłaszcza żyta.

Na rynku dostępny jest „czysty” chleb żytni, jak również chleb pszenno-żytni, który od tego pierwszego różni się tym, że się większości z nas bardziej podoba i większości lepiej smakuje.

Polska żytnia

Niewiele osób wie, że Polska to jeden z największych producentów żyta. Tej niewątpliwej prawdy nie potwierdza ani asortyment przeciętnej piekarni, ani tym bardziej jej cennik. Ciemnego pieczywa jest mniej i jest ono droższe. Prawdą jest jednak na szczęście również to, że zboże to zaczyna zyskiwać coraz większą popularność i jest ono dużo chętniej wybierane w największych krajach europejskich, chętniej niż to było jeszcze kilkanaście lat temu.

W jakiej formie można kupić żyto?

  • Mąka pumpernikiel – ciemne, grubo mielone ziarna żyta.
  • Płatki
  • Połówki ziarna – wykorzystywane między innymi do przygotowania piwa.

Ile kalorii ma żyto/chleb żytni?

100 gramów ziaren żyta to jedynie 319 kcal. Ziarna żyta w 74% składają się z węglowodanów, prawie w 6% z białka, w ponad 2% z tłuszczu. Poza tym stanowi je woda, substancje mineralne (takie, jak wapń, mangan, sód, potas, magnez, żelazo, miedź, cynk, kobalt, fosfor, chrom, jod i bor). Nie można zapomnieć o dużej zawartości witamin z grupy B (B1, B 2, B3, B5, B6, B8 i B9) oraz aminokwasach.
Produktem ostatecznym, powstającym z ziaren żyta, a właściwie z mąki żytniej jest chleb żytni razowy, który w 100 gramach zawiera 223 kcal.

Ile chleba w diecie?

Dietetycy są zgodni – w trakcie każdego posiłku w ciągu dnia powinniśmy zadbać o to, by znalazł się w nim składnik zbożowy.
Rano mogą być to płatki zbożowe, na drugie śniadanie kanapka z chlebem żytnim, na obiad przykładowo naleśniki wykonane z mąki z trzech zbóż, a na kolację sałatka z kromką ciemnego pieczywa.

Ciemny chleb a odchudzanie

Ciemne pieczywo (a zwłaszcza pieczywo razowe upieczone z mąki żytniej razowej z całego ziarna typu 2000) pozytywnie wpływa na sylwetkę. Ułatwia utrzymanie wymarzonej wagi. Tezę tę udowodniły liczne badania, w tym te opublikowane w Nutrition Journal. Dlaczego tak się dzieje?

Głównie dlatego, że po spożyciu ciemnego chleba dłużej jesteśmy syci i głód przychodzi później.  Wzrost poziomu glukozy we krwi po spożyciu ciemnego pieczywa jest dużo niższy niż po zjedzeniu białej bułeczki. Chleb żytni doskonale ponadto wiąże wodę, wypełniając żołądek i niejako nie pozostawiając miejsca na podjadanie.

Pod wpływem żytniego chleba zwiększa się także przemiana materii oraz częstotliwość wypróżnień. Ciemne pieczywo zmniejsza problemy trawienne, choć jedzenie go w nadmiarze szkodzi. Osoby wrażliwe mogą narzekać w takiej sytuacji na wzdęcia.

Uwaga! By wszystko to, co napisane powyżej mogło być prawdą, należy wybierać pieczywo bez miodu, karmelu i suszonych owoców, które znacznie zwiększają jego kaloryczność. By mieć pewność, co jesz, po prostu dokładnie czytaj etykiety!

Dlaczego jeszcze warto?

Oprócz tego, że ciemne pieczywo pozwala zachować szczupłą sylwetkę, wpływa pozytywnie również na inne aspekty naszego życia.

  • Pomaga zmniejszyć stężenie „złego cholesterolu”(LDL),
  • Przeciwdziała miażdżycy,
  • Zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe,
  • Zmniejsza ryzyko pojawienia się nowotworów: zwłaszcza sutka i układu pokarmowego,
  • Chroni przed cukrzycą,
  • Zwiększa odporność, sprzyjając wytwarzaniu limfocytów, niezbędnych do uruchamiania odpowiedzi immunologicznej.
  • Chleb poprawia również nastrój poprzez aktywizację mózgu do produkcji serotoniny, neuroprzekaźnika odpowiadającego za dobry humor. W ten sposób dodatkowo kontroluje apetyt, który lubi płatać nam figle, gdy nasze samopoczucie z jakichś powodów odbiega od normalnego.

Chleb pełnoziarnisty

Mając do wyboru chleb, w którego strukturze nie widać pełnych ziaren i ten, który je posiada, powinniśmy wybierać ten drugi. Chleby pełnoziarniste są zdecydowanie najzdrowsze. Rozpoznajemy je po wyraźnie odznaczających się ziarnach nie tylko na ich skórce w formie posypki, ale również w środku, po ich przekrojeniu. Dodatkowo smak i walory odżywcze chleba uatrakcyjnią nam ziarna słonecznika i dyni.

Grahamki z żyta?

Wiele osób kupując grahamki, czy chleb graham żyje w przekonaniu, że je ciemne żytnie pieczywo. Niestety. Tego rodzaju produkty wypiekane są z mąki pszennej. Co prawda w odmianie razowej, ale jednak pszennej. Jest ona grubo mielona (chleb graham wypiekany jest z mąki graham oznaczanej numerem 1850 – wysokim), dietetyczna i dość smaczna. Osobom, które nie przywykły jeść chleba żytniego łatwej zaakceptować ten smak niż smak tradycyjnego razowca.
Oczywiście grahamki to lepszy wybór niż kajzerki, ale nie doskonały…

Dla tych, co nie jedzą mięsa…

Polecany jest chleb sojowy, który zawiera podwyższoną ilość białka, błonnika i nienasycone kwasy tłuszczowe. Poza tym warto go jeść ze względu na zawartość witamin: B1, B2, PP, E, K oraz soli mineralnych. Chleb z soją to zazwyczaj pieczywo mieszane: żytnio-pszenne.  Czasami można otrzymać chleb razowy z soją i słonecznikiem.

Zwracając się do natury

Ciekawą propozycję stanowi chleb orkiszowy, wypiekany z pszenicy orkisz i razowej mąki. W związku z tym, że ta pierwsza nie była przez dłuższy czas uprawiania, nie została poddana licznym modyfikacjom, jak to się stało w przypadku innych zbóż. Dietetycy polecają jeść chleb orkiszowy ze względu na bogactwo białka, węglowodanów, nienasyconych kwasów tłuszczowych i błonnika. Ile kalorii ma chleb orkiszowy? W 100 gramach 244 kcal (chleb żytni razowy: 223 kcal).

Ciekawostki

  • przeciętny Polak zjada około 100 kilogramów pieczywa rocznie,
  • najlepsze jest tradycyjne pieczywo wypiekane na zakwasie,
  • chleb z dodatkiem soi smakuje dość specyficznie. Nie brak osób, które po jednym zakupie, twierdzą, że już więcej nie sięgną po niego.
  • im miąższ chleba jaśniejszy, tym chleb jest wykonany z gorszej jakości mąki,
  • chleb graham jest często droższy od razowca, a ten drugi jest zdecydowanie zdrowszy,
  • najczęstszym typem pieczywa jest obecnie pieczywo pszenno-żytnie, czyli mieszane (chleb wiejski, kaszubski, oliwski, baltonowski, słonecznikowy, krakowski).
  • pieczywo żytnie może zawierać maksymalnie 15% mąki pszennej. Pieczuwo żytnie to przykładowo: chleb żytni (lekki, razowy, jasny mleczny, pełnoziarnisty, staropolski), turystyczny, punpernikiel.

A Wy jakie pieczywo jecie na co dzień? Macie jakieś ulubione rodzaje chleba? Ulubione piekarnie?