• POLECANE PRODUKTY:
  • Dietrine
  • Avatrim
  • Hoodia Gordoni Plus
  • Acai Berry Select

Dieta lekkostrawna na przejedzenie

10 Sty
Autor: Dorota
Silvets - Kompleks naturalnych składników wspomagających odchudzanie

Kalendarz w Polsce jest aż napchany od świąt, uroczystości, okazji, kiedy siedzi się przy stole i biesiaduje. Spływający lukier z ciast, czekolada z deserów w pucharkach i tłuszcz z mięsa to najczęstsze widoki. Ma być słodko/pikantnie i bogato.

Za tym wszystkim maszeruje prosta konsekwencja: zapchany przewód pokarmowy oraz żołądek, które wołają o pomoc po nadmiernym przejedzeniu. Po takich sesjach z kaloriami może być ciężko…Wchłanianie i trawienie pokarmów jest najczęściej dla przemęczonego organizmu wyjątkowo trudne. Stąd konieczne się staje zastosowanie lekkostrawnej diety. Tej samej, którą zaleca się przy chorobach wrzodowych,  żywieniu małych dzieci i osób starszych. Jak ona wygląda? Przedstawiam jej zasady w poniższym artykule.

Niestrawność

Na niestrawność z różną częstotliwością cierpi aż połowa Polaków. Problemy te stają się coraz poważniejsze i dotykają większej grupy osób wraz z wiekiem. Co ciekawe częściej osób mieszkających w dużych miastach niż na wsi/ w małych miasteczkach.

Jak rozpoznać niestrawność?

  • Ból pojawia się w nadbrzuszu i zmniejsza się po spożyciu środków farmaceutycznych na niestrawność (np. węgiel).
  • Często niestrawności towarzyszy tak zwane puste odbijanie, uczucie pełności, wzdęty brzuch,
  • Pojawia się uczucie ciężenia i zalegania pokarmu w żołądku.
  • Nie cierpimy na chorobę wrzodową.

Co jeść?

Nakaz jest prosty, choć trudny w stosowaniu. Będąc na diecie lekkostrawnej, należy jeść delikatne warzywa i owoce bez skórki i pestek. Powinny być one dobrane z należytą starannością, omijając wszystkie egzemplarze wzbudzające naszą podejrzliwość – zżółknięte, zepsute, czy gorszej jakości.
Najlepszą techniką przyrządzania w trakcie stosowania diety lekkostrawnej jest gotowanie: w tym także gotowanie na parze. W tradycyjnym gotowaniu (w wodzie) dodatkowo można liczyć na to, że przygotowywane jarzyny pozbędą się trochę błonnika, dzięki temu będą łagodniejsze dla przewodu pokarmowego i nie będą w nim zalegać.

Owoce jemy same, bez dodatków: cukru, polew, czy bitej śmietany. Najlepiej je zetrzeć, pokroić w drobne kawałki lub ugotować z nich sok.

Jeśli pieczemy, to w folii, bez dodatku tłuszczu. Jeśli lubimy skórkę, lepiej sobie jej odmówić, gdy boli żołądek. Jest ona wyjątkowo ciężkostrawna. Nawet jeśli pod koniec pieczenia rozetniemy folię, to i tak nie rozwiązuje to żadnego problemu.

Żeby danie nie było suche oczywiście można użyć odrobiny tłuszczu, na przykład naturalnego masła. Jednak należy to robić już gdy posiłek jest gotowy (nakładając kawałek masła na rozgrzane ziemniaki), w ten sposób staje się ono łatwiejsze w trawieniu.

Twoja biała lista

W Twoim menu powinny znaleźć się następujące składniki spożywcze:

  • sucharki, pieczywo jasne,
  • bułki, biszkopty,
  • drobny makaron i drobne kasze,
  • owoce bez skórek i pestek
  • naturalne soki,
  • oleje roślinne
  • małe ilości masła,
  • chude mięsa i chude wędliny,

 

Jak jeść?

Przede wszystkim dużo pij (szczególnie ważne w trakcie biegunek, które mogą doprowadzić do odwodnienia) i jedz małe porcje, to pozwoli Ci szybko wrócić do formy. Może być jednak tak, że po przejedzeniu robi Ci się niedobrze na sam widok jedzenia, wtedy się nie zmuszaj, ale jednocześnie nie przemęczaj się, zwolnij tempo i odpocznij.

Oprócz niegazowanej wody mineralnej możesz pić również herbatki, które ułatwiają trawienie i dobrze działają na zmęczony układ pokarmowy. Najlepsze będą herbatki z mięty i rumianku.

Co jest zakazane, gdy cierpisz na niestrawność?

Zakazane są produkty z poniższej listy:

  • żywność wysoko przetworzona
  • fast foody,
  • żywność wysoko przetworzona,
  • kawa,
  • mocna herbata,
  • produkty bogate w błonnik – śliwki, chleb pełnoziarnisty, otręby,
  • kapusta i produkty strączkowe,
  • dania smażone i podsmażane.

A jak Wy radzicie sobie z niestrawnością?

Kategoria: Diety