Orzechy – dlaczego warto je jeść?

Nie wszystkim orzechy smakują. Można na to zaradzić. Być może Was to zaskoczy, a niektórym wyda się to irracjonalne, ale jedyna metoda to je smakować, mimo swoich odmiennych preferencji. Naukowcy dowiedli, że to, co jemy często, z czasem zaczyna nam smakować. Ważna jest jednak konsekwencja i włączanie w menu co najmniej przez 10 dni składnika, do którego chcemy się przekonać. Dlaczego warto się postarać, a nawet w niektórych sytuacjach poświęcić? Korzyści kryjące się za tymi zimowymi owocami są nie do przecenienia.

Jak często jeść dla korzyści?

Gdy już przyzwyczaimy się do smaku orzechów, dietetycy zalecają, by ten przysmak włączać w menu przynajmniej raz w tygodniu. Garść orzechów to duża korzyść – przede wszystkim zmniejszone ryzyko wystąpienia udaru mózgu, czy zawału serca.  Ta smaczna i pożywna przekąska jest również cennym źródłem ubichinonu- przeciwutleniacza, który pomaga zmniejszyć poziom złego cholesterolu we krwi.

Najprawdopodobniej

Orzechy mają również inne zalety. Warto je spożywać dla ich działania przeciwzapalnego. Niektórzy specjaliści podkreślają, że orzechy w ten sposób zmniejszają ryzyko wystąpienia cukrzycy oraz raka jelita grubego.

Co zawierają orzechy?

Osoby będące na diecie mogą obawiać się spożywania orzechów, jednak ta obawa jest na wyrost. Oczywiście ta przekąska jest kaloryczna (500-600 kcal/100 g w zależności od gatunku), jednak   dwie-trzy garści nikomu nie zaszkodzą. Można być pewnym, że mimo wysokiej zawartości tłuszczu o wartości około 80%, spożywanie orzechów ma więcej korzyści niż wad. Tłuszcze, jakie znajdują się w orzechach to cenne tłuszcze nienasycone, czyli tłuszcze jednonienasycowe lub wielonasycone.
Poza tym warto jeść orzechy również ze względu na zawartość białka roślinnego, błonnika, witamin (E, A, B, B1, PP), magnezu, wapnia, żelaza, fosforu, cynku, kwasu foliowego.

Jak przechowywać orzechy?

Orzechy nie są w jakiś szczególny sposób wymagający, jeśli chodzi o ich sposób przechowywania. Na pewno warto je chronić przed działaniem słońca. Najlepszym miejscem do przechowywania będzie suche i chłodne miejsce. Najdłużej świeże są orzechy w łupinach, które można przechowywać przez pół roku, a nawet dłużej w szczelnie zamkniętych opakowaniach, najlepiej metalowych.
Jeśli nie chcemy mieć problemów z przechowywaniem orzechów, możemy po prostu kupować niewielkie opakowania, wystarczające nam na tydzień, czy nawet naraz.

Jak jeść orzechy?

  • jako przekąska,
  • dodatek do ciast
  • dodatek do mięs
  • jako dodatek do musli
  • jako dodatek do sosów.

 

Orzechy – bogactwo wyboru

Pozytywne w jedzeniu orzechów jest między innymi to, że występują one w wielu odmianach. Mają rozmaite smaki, dzięki temu nie ma problemu, by znaleźć jeden ze smaków, który zaakceptujemy:

  • orzech laskowy – ze względu na odżywce właściwości poleca się go zwłaszcza osobom chorującym na anemię, intensywnie pracującym, ale również najmłodszym, dzieciom, które intensywnie się rozwijają i rosną.
  • orzech włoski – najpopularniejszy w Polsce, stosowany w daniach ostrych i na słodko. Orzechy włoskie są bogate w kwas linolowy, są dobrą przekąską, pozwalającą nabrać sił oraz rozbudować mięśnie.
  • pistacje – to orzechy, które są szczególnie ważnym i cennym źródłem błonnika, magnezu i potasu. Są łatwo rozpoznawane ze względu na jasnozieloną barwę. Znane są również lody o smaku pistacjowym, mające słodko-kwaśny smak.
  • migdały – warto je jeść z powodu zawartości potasu, witamin E, PP i B2. Orzechy te są również szeroko wykorzystywane w kosmetyce. Wszystko ze względu na dobry wpływ na kondycję włosów, skóry i paznokci. Migdały można stosować również na suchy kaszel, chrypkę, czy nawet zaparcia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *