Bieganie dla otyłych

Niektórzy są zdania, że tylko szczupłe osoby mogą biegać, że aby rozpocząć tę formę aktywności, należy najpierw schudnąć. W przekonaniu tym jest odrobina prawdy. Jednak dla bardzo zdeterminowanych jest jednocześnie szansa. Stosując się do odgórnego wzoru, traktując bieganie jako formę aktywności, która ma prowadzić do upragnionego celu, można zasmakować w swoim słodkim sukcesie.

Jak powinny biegać osoby otyłe?

Podstawa to bieg, który można by było określić jako średnio intensywny. Raczej wolny niż szybki. Umożliwiający swobodną konwersację.  Nie trwający zbyt długo. W ten sposób uniemożliwiający zniechęcenie, a jednocześnie zapewniający doskonałe efekty wysiłku.

Nauka biegu ciągłego

Od razu wskakując do głębokiej wody, można nabawić się kontuzji i nie mieć siły do następnego treningu. Podczas biegania obowiązuje zasada, że lepszy jest systematyczny, ale niezbyt wycieńczający trening, niż taki podczas którego stawiamy wszystko na jedną kartę.

Zanim zaczniemy biegać przez 30 minut ciągiem, przyzwyczajmy się do poruszania. Specjaliści zalecają na początek połączenie biegu z marszem. Zaczynamy od dwuminutowego biegu i czterominutowego marszu (powtarzamy pięć razy), następnie w kolejnym tygodniu biegniemy trzy minuty i idziemy trzy minuty (powtarzamy pięć razy), kolejno biegniemy pięć minut i idziemy dwie i pół minuty (powtarzamy cztery razy). Tak z każdym tygodniem zwiększamy długość biegu i skracamy długość marszu, a jednocześnie zmniejszamy ilość powtórzeń. W ten sposób w dziesiątym tygodniu możemy biec już przez pół godziny bez przerwy.

O czym w trakcie biegu warto pamiętać?

Nasz sukces uzależniony jest od wielu czynników. Na pewno lepiej i przyjemniej biega się na świeżym powietrzu niż na sali gimnastycznej. Entuzjazm może wzbudzać chociażby możliwość wyboru trasy, jaką przemierzamy podczas biegu. Gdy nie są one ciągle takie same, możemy uatrakcyjnić nasz program ćwiczeń.

Na pewno dobrze wybrać dobre buty do biegania. Należy poszukać takich, jakie mają dobrą amortyzację. Bez niej bardzo szybko zauważymy pogorszenie kondycji wiązadeł, ścięgien i stawów. W ofercie sklepów jest sporo butów dla biegaczy. Wystarczy wybrać się do dobrego sklepu, by otrzymać kilka ciekawych propozycji.
Należy zwrócić uwagę również na wybór nawierzchni. Lepsza jest na pewno droga w lesie, po ubitej ziemi niż po asfalcie czy betonie (ten ostatni jest najgorszą możliwością, na jaką możemy się zdecydować).

Waga nie spada!

Często gdy zaczynamy biegać, wpadamy w przerażenie na widok wartości pojawiających się na wadze. Zamiast niższych wyników, często widzimy wyższe. Zdarza się, że wskazówka wagi nawet się nie poruszy w miejscu.
Z tego właśnie powodu mówi się, że ważniejsze od wskazań wagi są pomiary oraz wyniki, które się uzyskuje. Tłuszcz waży mniej niż mięśnie. A w ćwiczeniach w pierwszej kolejności powinno nam zależeć na poprawie smukłości – na wyszczupleniu newralgicznych miejsc – pasa, ud i pośladków. Dlatego zamiast debatować o wadze, lepiej zacząć się cieszyć z mniejszych rozmiarów noszonych każdego dnia.

Przyjemność i bieganie

Nie wszyscy mają przyjemność z biegania. Najczęściej negatywne odczucia pojawiają się wtedy, kiedy ktoś po prostu nie ma kondycji i szybko się męczy. Pewne obawy mogą być notowane w przypadku osób, które nie wierzą w powodzenie biegania w terapii odchudzającej.
Jednak wszystkie negatywne odczucia są szybko weryfikowane przez rzeczywistość, kiedy nagle okazuje się, że bieganie po prostu działa. Wystarczy miesiąc systematycznego wysiłku, by już zobaczyć rezultaty. Dopinając się w modne, wcześniej za małe spodnie, może być bardzo motywujące. Takie jest zazwyczaj.
Ponadto bieganie jest taką dyscypliną sportową, w której może towarzyszyć nam bliska osoba. Przyjemniej biega się w grupie, z partnerem, czy koleżanką. Można zamienić kilka słów ze sobą, a nawet motywować się na bieżąco do dalszego działania.

Więcej na temat biegania i dostosowania wysiłku do aktualnych możliwości możecie przeczytać tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *