Dieta dla zdrowych oczu

Panuje opinia, że wzrok nie jest nam dany raz na zawsze, że nadchodzi taki moment w życiu, kiedy zaczyna się on psuć, a my zaczynamy gorzej widzieć. W tym przekonaniu jest wiele prawdy, jednak  z drugiej strony należy pamiętać o tym, że genetyka i starość to jedno, a drugie to nasze starania o to, by widzieć dobrze jak najdłużej. Nie brak przecież osób, które dobrym wzrokiem cieszą się przez wiele lat, do późnych lat okresu dojrzałości.

Dietowe korekty

Dieta, która zawiera za mało witamin i minerałów prędzej czy później odbije się nam czkawką. Może powodować nie tylko uczucie zmęczenia, osłabienia oraz problemy z koncentracją. Ubogie menu atakuje również bardzo wrażliwy organ, jakim jest wzrok.
Na szczęście można wiele zrobić, by wzrok nie psuł się tak szybko oraz by oczy nie męczyły się, powodując obniżenie jakości widzenia, w tym zmniejszenie ostrości wzroku.

Pieczywo razowe i ciemne ziarna

Co należy zrobić?Odstawić biały chleb. Najlepiej na stałe. Jasne pieczywo nie służy ani Twojej sylwetce, ani zdrowiu. Zamień je na pieczywo razowe, grube kasze i płatki wielozbożowe. Wszystkie te składniki są bogate w witaminę B, która jest jednym z podstawowych składników wspomagających prawidłową pracę nerwu wzrokowego. Są również bogate w selen i cynk, które działania profilaktycznie, zapobiegając ryzyku wystąpienia zwyrodnienia plamki.

Nabiał

Nie wybieraj odtłuszczonego nabiału zbyt często. Nie obawiaj się włączenia w dietę dwa-trzy razy dziennie tłustego nabiału. Możesz wybrać pełnotłusty twaróg, twarożek, śmietanę, czy jogurt. Zamiast dietetycznej margaryny można pozwolić sobie także na masło.
Dzięki nabiałowi dostarcza się witaminę A, która jest potrzebna do tego, by widzieć kolory oraz by przeciwdziałać ewentualnym problemom z widzeniem po zmroku. Witamina A przeciwdziała kurzej ślepocie.

Wątróbka i kukurydza

Witamina A występuje także w wątrobie, oleju rybim i kukurydzy. Oprócz wspomnianego wyżej działania, ma ona jeszcze inną korzyść – pozwala zachować odpowiednie nawilżenie oka, poprzez dbanie o wystarczającą produkcję śluzu. W ten sposób przeciwdziała tak zwanemu syndromowi suchego oka.

Oleje roślinne

Kolejnym ważnym czynnikiem wpływającym na dobry wzrok jest witamina E. Ta chroni przed zaćmą i zwyrodnieniem plamki żółtej, prowadzącej do całkowitej utraty wzroku. Oleje roślinne bogate w witaminę E mogą być zastępowane także przez duże ilości zielonych warzyw, jak również produkty mleczne.

Warzywa dobre na wszystko

Na nasz wzrok doskonale wpływają także warzywa. Nie bez przyczyny zaleca się je jeść aż pięć razy dziennie. Oprócz marchewki, z której zalet można cieszyć się przez cały rok, do menu warto włączyć ciemnozielone i żółte warzywa. Nie zapominajmy o mniej popularnej u nas dyni. Wybierajmy także dobrej jakości pomidory oraz wzbogacajmy swoje potrawy ketchupem o minimalnej zawartości konserwantów.
Wszystkie warzywa są doskonałym źródłem witaminy A, która ze względu na swoją bardzo ważną funkcję jest magazynowana w organizmie, by w okresach jej niedoboru w diecie móc korzystać z  tych wartości, które zostały zachowane.

Warto również pamiętać o sałacie, brokułach, kabaczku i zielonym groszku – doskonałym źródle luteiny, antyoksydantu, który wzmacnia siatkówkę oka. Jej odpowiednia ilość w diecie daje oczom dodatkową ochronę przed negatywnym wpływem promieniowania UV.  Dzięki temu luteina chroni przed zaćmą. Jest również bardzo pomocna w zachowaniu zdrowia oczu w przypadku osób często przebywających przed komputerem oraz przed ekranem telewizora.

Ile luteiny powinno być w diecie? Eksperci nie mają wątpliwości, że optymalna ilość to 5 mg luteiny (tyle znajduje się w pół szklance szpinaku). Luteina zmniejsza ryzyko uszkodzenia plamki żółtej oraz przeciwdziała zaćmie.

Dodatkowo wymienione wyżej warzywa są źródłem zeaksantyny, która wykazuje właściwości antyoksydacyjne i chroni przed negatywnym oddziaływaniem wolnych rodników. Jak często należy jeść produkty z zeaaksyntyną? Tutaj eksperci od żywienia dają jednoznaczną odpowiedź: każdego dnia! Codziennie należy jej dostarczać w ilości równej 1 mg, czyli tyle, ile znajduje się w czterech łyżkach kukurydzy.

Owoce

Każdego dnia w ramach deseru sięgaj po owoce. Dwa razy dziennie przekąska z czarnych jagód, borówek amerykańskich, aronii, czarnych porzeczek, cytrusów lub ciemnych winogron to odpowiednia ilość. W ten sposób dostarczasz wraz z dietą odpowiednią ilość flawonoidów oraz witaminy C. Dwie te substancje chronią przed uszkodzeniem plamki żółtej oraz mają działanie antyoksydacyjne, chroniące przed zbyt szybkim starzeniem się skóry. Systematycznie dostarczane mogą spowalniać proces pogarszania się wzroku obserwowany wraz z wiekiem oraz zmniejszać ryzyko uszkodzeń siatkówki. Dzięki nim można także zadbać o wzmocnienie naczyń krwionośnych oraz o dotlenienie siatkówki.

O czym warto pamiętać?

  • Zwyrodnienie plamki żółtej oka to choroba cywilizacyjna. Prowadzi do całkowitej utraty wzroku. Dotyka dobrze rozwinięte społeczeństwa. Częściej diagnozuje się ją w przypadku kobiet niż mężczyzn. Szczególnie narażone na zwyrodnienie plamki ocznej są osoby o jasnej karnacji i niebieskich oczach.
  • Na jakość naszego wzroku niekorzystny wpływa ma wysokoprzetworzona żywność, białe pieczywo oraz produkty wytwarzane z białej mąki.
  • W codziennej diecie warto również pamiętać o cynku, który zapobiega krótkowzroczności i wadom wzroku. Składnik ten znajdziemy w chudym mięsie, owocach morza, grzybach i pełnoziarnistym chlebie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *