Odchudzanie wiosną

Wiosna już puka do naszych okien. W ramówkach programów telewizyjnych przedstawiane są ciekawe stylizacje na różne okazje: od wyjścia do pracy, poprzez bankiet oraz wycieczkę poza miasto. Jest w czym wybierać. Jednak jak zwykle największe pole do popisu mają szczupłe osoby. Chociażby z tego powodu warto podnieść rękawicę i stawić czoła losowi, zaczynając odchudzanie.

Wiosenny wysiłek odchudzania

Wiosną cała przyroda budzi się i zmienia. Jest gotowa na duże wyzwanie. Dlatego też w naturalny sposób zmienia się także człowiek, otwierając się na nowe możliwości. Widząc jak przyroda radzi sobie z odrodzeniem i wracaniem do pełni życia, niejako podświadomość zaczyna nam podpowiadać, co robić, by móc osiągnąć równie sporo w temacie swojej sylwetki.

Ponadto wiosna to również taki czas, kiedy można osiągnąć więcej z prostych zalet kalendarza. Mamy za sobą Boże Narodzenie, smakołyki Nowego Roku i karnawału, a nawet Tłusty Czwartek. Pozostaje nam post oraz dwa dni Świąt Wielkanocnych, które z powodu tradycji oraz przyzwyczajeń nie muszą być tak bardzo tłuste, jak inne wielkie uroczystości przypadające w innych dniach roku.
Dzień jest dłuższy, na zewnątrz nie ma obawy przed nagłym opadem śniegu, czy śliską nawierzchnią, jest piękniej, dlatego siłą rzeczy wychodzimy na dłuższe spacery oraz więcej się poruszamy.

Odchudzanie zimą jest trudniejsze

Powodów jest sporo. Zimą dzień jest krótszy, co sprawia, że szybciej chce się nam spać. Nie mamy tyle możliwości i tyle mobilizacji do ćwiczeń, ile chcielibyśmy. Zimą w naturalny sposób gromadzimy dodatkowe kalorie oraz tłuszczyk, by nie dać się niesprzyjającej pogodzie. W ten sposób jesteśmy bardziej odporni na niekorzystne warunki atmosferyczne.
Gdy na dworze szaro i buro, zamiast się gimnastykować, wolimy ulubiony serial i kanapę. Natomiast już przy pierwszych bardziej zdecydowanych promieniach mamy więcej ochoty do spacerowania oraz więcej możliwości do ćwiczeń – zarówno w pomieszczeniu, jak i na zewnątrz.

Słońce to dobry humor

Na pewno zauważyliście, że wystarczy wyjrzeć za okno na świecące wysoko na niebie słońce, by mieć dobry humor. Dodatkowo śpiewające ptaszki oraz piękna zielona trawa podnoszą nasze korzystne odczucia. Mamy się i chcemy ją pozytywnie spożytkować.
Aż chce się żyć, wyskoczyć z domu i wybrać się na beztroski i długi spacer. Mniej nas ciągnie do słodyczy, a świeże owoce i warzywa aż wołają o to, by je skosztować. Odpowiadamy chętnie na to zawołanie i jemy zdrowiej, baczniej przyglądając się wszystkiemu, co ląduje na naszym talerzu.

Medyczne wskazania do walki z wagą

Odchudzanie warto rozpocząć z wielu powodów. W przypadku nieznacznie nagromadzonego tłuszczyku liczy się aspekt estetyczny i poprawa samopoczucia. W przypadku otyłości natomiast dochodzi kwestia ochrony przed licznymi chorobami. Kilka kilogramów mniej u osób otyłych to mniejsze ryzyko wystąpienia cukrzycy typu II, a wraz z nim mniejsze ryzyko śmierci na skutek powikłań chorobowych. Ponadto zmniejszeniu podlegają także problemy z chrapaniem, dusznością, zadyszką, potliwością, bólami stawów, nadciśnieniem tętniczym, zaburzeniami miesiączkowania, czy też nadmiernym owłosieniem występującym w nietypowych miejscach na ciele. Otyłość jest również bardzo częstym powodem problemów z płodnością. Zmniejszenie masy ciała pozwala zwiększyć szansę posiadania potomstwa.

Jak odchudzić się na trwałe?

Większość problemów z otyłością ma źródło psychiczne. Tylko niewielki procent powodują zaburzenia wywołane chorobami, czy też innymi nieprawidłowościami. Jemy, bo chcemy w ten sposób zmniejszyć swoje poczucie winy, zagłuszyć lęk, pozbyć się stresu. Zajadamy wszelkie niepowodzenia oraz dajemy sobie poczucie bezpieczeństwa i chwilę przyjemności, na które w ogólnej ocenie przecież zasługujemy.

Nieprawidłowe żywienie i tycie tym samym (spożywanie byle czego, byle jak i byle gdzie) jest spowodowane często zaburzeniem proporcji między pracą a życiem prywatnym. Gdy na zajęciach zawodowych spędzamy bardzo dużo czasu, nie odpoczywamy tyle, ile powinniśmy, nagle okazuje się, że tyjemy. Nasz metabolizm zwalnia, nasz organizm ma mniejsze możliwości do regeneracji. W ten sposób otrzymujemy jasny sygnał, że coś jest nie tak z naszym stylem życia i życiowymi priorytetami.

Jedzenie ma również odzwierciedlać nasze przyzwyczajenia z najmłodszych lat dzieciństwa, kiedy smaczne ciasto, czy lody były obowiązkowym repertuarem dnia. Często kultywując pewne tradycje, powtarzamy błędy, które dają nam poczucie bezpieczeństwa i przypominają o beztroskim czasie dzieciństwa, do którego z chęcią niejednokrotnie byśmy wrócili.

Z tych wszystkich powodów często, by mówić o prawdziwie skutecznym odchudzaniu, zaleca się połączyć zrzucanie zbędnego tłuszczyku z wizytami psychologa. W ten sposób specjalista może nam pomóc uzmysłowić sobie, gdzie leży problem i jak najlepiej sobie z nim poradzić. Dodatkowo często zamiast decydować się na modną dietę, dużo rozsądniejsze wydaje się rozpocząć po prostu zdrowy styl życia i wprowadzić w codzienność zdrowe menu, przygotowane przez dietetyka. Specjalista zazwyczaj weźmie pod uwagę nasze przyzwyczajenia, potrzeby, oczekiwania, styl życia, rodzaj naszej otyłości oraz ilość tkanki tłuszczowej. Takie odchudzanie jest niezmiennie najbardziej skuteczne oraz obarczone najmniejszym ryzykiem wystąpienia efektu jojo.

Grupa wsparcia psychologicznego

Odchudzając się, można poszukać wsparcia w specjalnych grupach, tworzonych przez osoby mające podobny problem. Podczas rozmowy i różnych form ćwiczeń można poradzić sobie z frustracją wynikającą z problemów w związku, braku szczęścia w kontaktach damsko-męskich. Można również zrozumieć praktykowane przez siebie zajadanie nudy, czy też sięganie po niezdrowe przekąski w chwili dużego wzburzenia emocjonalnego.

Taka grupa wsparcia pozwala radzić sobie z różnego typu stereotypami, mówiącymi o tym, że po ciąży kobieta tyje i nic z tym nie da się zrobić lub że na starość trzeba być grubym. Dzięki niej można zrozumieć zagrożenia oraz korzyści, jakie niesie jedzenie. I co najważniejsze taka grupa wsparcia jako całość i jej poszczególne osoby jest z osobą odchudzającą się przez cały czas, kiedy trwa terapia.

Dodatkowy plus to również korzystanie z mobilizacji i motywacji, jaką możemy otrzymać na forach internetowych. Sposobem na odchudzanie wiosną jest założenie wątku, na którym wszystkie odchudzające się osoby mogą się motywować oraz sprawdzać swoje aktualne osiągnięcia. Gdy mamy świadomość, że w trakcie dnia przyjdzie taki moment, kiedy ktoś zapyta, co u nas i wypadałoby powiedzieć prawdę, to może nas dodatkowo zmotywować do jeszcze większego wysiłku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *