• POLECANE PRODUKTY:
  • Dietrine
  • Avatrim
  • Hoodia Gordoni Plus
  • Acai Berry Select

Tłuszcz – to on jest odpowiedzialny za plagę otyłości?

14 Mar
Autor: Dorota
Silvets - Kompleks naturalnych składników wspomagających odchudzanie

Ile razy słyszymy o tym, że to tłuszcz jest winny otyłości? W końcu to on niejako już na samym wstępie kojarzy się nam z nadwagą. Jednak po raz kolejny okazuje się, że to, co wydaje się prawdą, nie musi nią być. Naukowcy już od kilku lat wiedzą, że nie tłuszcz sam w sobie jest winny, ale jego nadmiar i to określonego rodzaju. Powinniśmy zwracać uwagę przede wszystkim na sam typ dobieranych składników, w dalszej kolejności na produkty odtłuszczone i sztucznie pozbawione cholesterolu.

Jakie tłuszcze są złe?

Nie ulegajmy złudnym uproszczeniom. Patrzmy na życie racjonalnie. Nie wszystko, co jemy jest po prostu dobre lub po prostu złe. Jednak gdy już natrafimy na naprawdę niezdrowe rodzaje tłuszczy, to najważniejsze, by informacje o ich istnieniu zapisać sobie w pamięci i po złe tłuszcze sięgać i jeść je bardzo rzadko.
Nie ma żadnych wątpliwości, że złymi tłuszczami są tłuszcze nasycone oraz tłuszcze trans. Te zwiększają ryzyko wystąpienia wielu ciężkich chorób, szczególnie chorób cywilizacyjnych, z których powodu na całym świecie umierają setki osób.
W celu neutralizacji złych tłuszczy niezbędne jest spożycie tłuszczy dobrych: takich, jak tłuszcze jedno- i wielonasycone. Ich odpowiednia ilość pozwala zachować w normie poziom cholesterolu oraz wpływa na nasze samopoczucie, pozwalając cieszyć się zdrowiem jak najdłużej.

Badamy tłuszcz

Pod terminem tłuszcz rozumiemy zarówno składnik, który znajduje się w innych produktach spożywczych, na przykład w mięsie, mleku oraz tłuszcz jako taki, który sprzedawany jest właśnie jako ten składnik spożywczy, na przykład masło, margaryna, smalec roślinny.
Tłuszcz może być zarówno pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. W pierwszym wypadku jest to tłuszcz najczęściej uzyskiwany z nasion czy owoców (np. olej rzepakowy, margaryna).  W drugim wypadku otrzymuje się go z mleka lub tkanek danego zwierzęcia (masło, słonina).

Dlaczego lepsze tłuszcze nienasycone niż nasycone?

Główna przyczyna jest taka, że tłuszcze nasycone organizm może sam wyprodukować, dlatego z pożywieniem nie musimy ich dostarczać w dużych ilościach. Najlepiej jeśli będzie ich mało i będą jedzone rzadko. Natomiast tłuszcze nienasycone są najczęściej pochodzenia roślinnego. Musimy je dostarczyć z jedzeniem. Do naszego menu dodajemy je, jedząc oleje roślinne, nasiona i orzechy. Co uzyskamy w ten sposób? Okazuje się, że całkiem sporo: obniżenie poziomu cholesterolu, złagodzenie stanów zapalnych, ustabilizowanie pracy serca.

Tłuszcze trans – samo zło

Tłuszcze nasycone nie obniżają ilości tłuszczy nienasyconych, jednak w nadmiarze burzą harmonię między jednymi i drugimi. Natomiast tłuszcze trans z jednej strony podnoszą ilość złego cholesterolu LDL, a z drugiej obniżają ilość dobrego – HDL. Działają na dwa sposoby. I dwa z nich są po prostu złe i pod każdym względem niekorzystne.
Spożywanie tłuszczy trans grozi wystąpieniem stanów zapalnych, udarem mózgu, cukrzycy, chorób serca. W tym kontekście powinniśmy zwracać szczególną uwagę na spożycie frytek, gotowych wypieków, margaryn, fast foodów. Wszystkie dostarczają złych tłuszczy trans.

Po co nam tłuszcze w diecie?

Tłuszcz spełnia bardzo ważne funkcje. Jego znaczenie potwierdza chociaż to, że występuje on w każdych produktach, nawet w sałacie. Co prawda w bardzo małych ilościach, ale jednak.
Tłuszcz to przede wszystkim źródło energii. Jeden gram pozwala uzyskać nawet 9 kcal. W ten sposób tłuszcz stanowi doskonały materiał na zapasy, które są wykorzystywane w ramach potrzeby i których sama obecność (w optymalnych ilościach) jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Tłuszcz pozwala również przełykać pokarmy oraz odczuwać smaki. Dzięki temu, że hamuje skurcze żołądka i wydzielanie soku żołądkowego stoi na straży  odpowiedniego funkcjonowania tego organu. Poza żołądkiem, stabilizuje pracę nerek oraz wpływa na prawidłowe działanie układu krążenia oraz ładny wygląd skóry i włosów. Bez tłuszczu nie byłoby możliwości przyswajania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: witaminy A,D,K i A. I na koniec najważniejsza funkcja tłuszczu – ochrona przed utratą ciepła.

Ile tłuszczu w diecie?

Przede wszystkim należy zwracać uwagę na to, by nie przesadzać z ilością tłuszczu w diecie. Tłuszcz powinien zaspokajać maksymalnie 30% energii potrzebnej każdego dnia. Na nasycone tłuszcze przypadać powinno 10% tej wartości, a na tłuszcze trans mniej niż 1%. Tych ostatnich najlepiej, jeśliby nie było wcale.

Ważny jest również rodzaj tłuszczy, jaki nam towarzyszy każdego dnia. Najwięcej zagrożenia przynosi żywność wysoko przetworzona zwłaszcza – frytki, chipsy, przekąski. Dobrze pamiętać o jedzeniu ryb i ograniczeniu spożycia czerwonego mięsa. Cennego tłuszczu dostarczą nam też orzechy włoskie, olej sojowy, olej rzepakowy i olej lniany.
Można również zdecydować się na suplementy, które ograniczają wchłanianie tłuszczu z pożywienia, na przykład Dietrine Carb Blocker.