Dieta makrobiotyczna

Dieta makrobiotyczna zakłada zachowanie harmonii między wszystkimi pierwiastkami oraz poszczególnymi składnikami odżywczymi. Jej pomysłodawcom był George Oshawa, który zaproponował nowy sposób odżywiania już w 1911 roku, czerpiąc swoje inspiracje ze starożytnych zasad chińskiej medycyny. Co dzięki temu osiągnął?

Podstawy harmonii

George Oshawa dzieli żywność na Yin i Yang. Yin to żywność odprężająca, chłodząca reprezentująca pierwiastek żeński (powodująca rozluźnienie, zimno, wilgoć, ciemność oraz dająca wrażenie słodkiego smaku). Natomiast żywność Yang to propozycja  pochodząca od pierwiastka męskiego – wzmacniająca, ogrzewająca, powodująca kurczenie się, odzwierciedlająca jasność i słony smak.

Harmonia między tymi dwoma siłami: Yin i Yang gwarantuje zdrowie oraz poprawia samopoczucie. Do choroby dochodzi, gdy te dwie wartości zostaną zachwiane – na skutek działania klimatu, zanieczyszczenia środowiska, stresu, czy złego odżywiania. Prostym skutkiem złamania tej harmonii jest otyłość i wszelkie tego konsekwencje.

Gdy w diecie jest za dużo pierwiastka Yang (mięsa, jaj, soli) następstwem mogą być problemy z wysokim ciśnieniem krwi, nerwowością, agresją i nadpobudliwością.

Natomiast za dużo pierwiastka Yin (nabiał, słodycze, owoce) prowadzi do rozprężenia, rozleniwia, sprawia, że tracimy motywację do czegokolwiek.
Co można zrobić? Podstawa to zachowanie harmonii między dwoma pierwiastkami w posiłkach. Organizm poddawany jest licznym zmianom i narażony jest na wpływ czynników zewnętrznych, które prowadzą do dysharmonii. Dlatego dokładanie mu problemów z pożywieniem nie jest najlepszym pomysłem. Pogarsza nie tylko wygląd (prowadzi do otyłości), ale również ma niekorzystny wpływ na samopoczucie.

Jak wygląda dieta makrobiotyczna?

Dieta makrobiotyczna to jadłospis ograniczający tłuszcz, a zawierający sporo węglowodanów złożonych. Jest bogaty w błonnik, składniki mineralne, witaminy oraz pierwiastki śladowe. Natomiast pozbawiony jest mięsa, jajek, drobiu i przetworów mlecznych.

Jadłospis nie zakłada sztywnych zasad wskazując, co dokładnie należy jeść. Jego konstrukcja uzależniona jest od wielu indywidualnych czynników – szczególnie wieku i aktywności fizycznej. Przykładowo zimą, kiedy panują niskie temperatury, można jeść więcej składników Yang, które prowadzą do rozgrzania i do wytworzenia energii. Wskazane w tym czasie będą ryby, sery, papryka, czosnek, cebula, orzechy, ostre przyprawy, zielone warzywa.

Wiosną sprawdzą się produkty słodkie, raczej nie kwaśne. Dobrze w tym czasie jeść daktyle, miód, czy marchew. Natomiast latem posiłki mogą pomagać w ochłodzeniu ciała. Najlepsze będą warzywa i owoce – arbuzy, gruszki, ogórki. W tym czasie więcej produktów należy jeść na surowo, a mniej gotować. To naturalne wskazania. Latem w końcu rzadko mamy ochotę na ciepłe i kaloryczne posiłki. Lepiej sprawdzają się w tym czasie lekki i soczyste.

Jesienią w naszym menu powinny przeważać produkty Yang, czyli przede wszystkim produkty miękkie oraz wilgotne – rzodkiew, brzoskwinie i jabłka, czyli te owoce, które rodzi w tym czasie natura.

Kluczową rolę poza doborem składników odgrywa także sposób przyrządzania posiłków – gotowanie (w wodzie lub na parze), które pozwala wzbogacić posiłki w składniki Yang. Najlepszym sposobem na przyrządzanie jest – blanszowanie warzyw i zanurzanie ich we wrzątku, a posiłki zbożowych przyrządzanie w szybkowarze. Bardzo ważne jest ponadto to, by dobrze przeżuwać pokarm. Ślina została nam dana z pewnego powodu: jej podstawowe zadanie to zakwaszanie organizmu. Dodatkowy atut, który za tym wskazaniem się kryje, to dłuższe przeżuwanie, które wydłuża czas jedzenia i pozwala się najeść mniejszymi niż dotychczas porcjami. To ważne, bo uczucie sytości pojawia się dopiero 15-20 minut po posiłku. Jedząc szybko, zjadamy więcej.
Ogólna zasada diety makrobiotycznej to niejedzenie do syta oraz unikanie spożywania posiłków na trzy godziny przed snem. Ponadto rozpoczynając wdrażanie tego jadłospisu należy mieć na uwadze niełączenie produktów węglowodanowych z białkowymi.

Efekty

Dieta makrobiotyczna jest zdrowym sposobem odżywiania. Pozwalającym wszystkim skutecznie oczyścić organizm z toksyn oraz stracić zbędne kilogramy. W przeciągu dwóch tygodni można stracić nawet pięć kilogramów. Stąd taka utrata wagi nie jest zbyt duża, by zagrażała wystąpieniem efektu jojo. Dlatego łatwiej pozwala na utrzymanie osiągniętych w ten sposób efektów.

Co jeść?

Podstawą diety makrobiotycznej (od 50 do 60%) powinny stanowić niełuskane łuski zbóż. Dostarczające węglowodany złożone, które zapewniają długotrwałe uczucie sytości oraz poprawiają trawienie błonnika. W tej kategorii najważniejsze miejsce zajmuje: jęczmień, brązowy ryż, pszenica, żyto, owies, kukurydza i gryka.

Na drugim miejscu warto wybierać warzywa (25-35%), które będą źródłem witamin i cennych przeciwutleniaczy. W tej grupie najważniejsze są: warzywa kapustne, korzeniowe (sałata, brokuły, kalafior, por, seler i marchew). Raczej niewskazane są: ziemniaki, papryka, cukinia, bakłażany. Wybierane warzywa powinny być świeże. Należy unikać nowalijek.

Na trzeciej pozycji znajdują się rośliny strączkowe (10-15%), zwłaszcza groch, fasola, soczewica, ciecierzyca oraz orzechy, nasiona słonecznika, dynia i ryby typu pstrąg, dorsz, karp, sola, halibut, flądra.

W 10% dietę powinny budować zupy, które należy przyrządzać na bazie warzyw i niegazowanej wody mineralnej.
Do diety należy włączyć też świeże owoce. Jednak spożywać je z umiarem. Powinny być to owoce sezonowe, bo te są najzdrowsze. Niewskazane są owoce tropikalne, z którym organizm może sobie nie poradzić tak, jak tego oczekujemy. Nie najlepszym wyborem są także soki, zwłaszcza te gotowe: często dosładzane.

Wewnętrzną równowagę zakłócają ponadto napoje gazowane oraz używki – kawa, herbata, alkohol, napary ziołowe, ostre przyprawy. Na diecie makrobiotycznej unikamy też konserw, chemicznych dodatków. Surowo zakazane są ponadto: czerwone mięso i tłuszcze zwierzęce. Należy unikać także większości produktów mlecznych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *