Dieta na żołądek

Nie wszyscy mogą jeść tak, jak chcą. Istnieje wiele sytuacji, w których należy zmienić swój codzienny jadłospis. Najczęściej taka konieczność pojawia się wraz z wiekiem oraz w przypadku problemów z układem pokarmowym. Takie przewartościowanie pozwala uniknąć chorób oraz pozytywnie wpływa na codzienne samopoczucie.

Energia i składniki odżywcze

Dieta lekkostrawna, jeśli lekarz nie zaleci inaczej, powinna dostarczać taką samą ilość kalorii, jaką zaleca się dla osób w określonym wieku i o określonym stylu życia. Ponadto jej rolą powinno być dostarczenie dokładnie tych samych składników odżywczych, jakie niesie klasyczne menu.

Różnica tkwi natomiast w typie spożywanych posiłków oraz w różnicy ich przyrządzania. By uzyskać lekkostrawne dania, należy po prostu zadbać o przyrządzenie ich w zdrowy sposób, zgodnie z propagowanymi technikami kulinarnymi.

Czego nie jeść na diecie lekkostrawnej?

Produkty lekkostrawne to takie, które przenikają szybko przez układ pokarmowy. W ekspresowym tempie wchłaniane są z nich czynne substancje, a one same nie zalegają zbyt długo w żołądku. Za lekkostrawne uważa się produkty, które nie są bogatym źródłem błonnika oraz nie posiadają twardej tkanki łącznej, które mogłyby przysporzyć dodatkowych problemów z trawieniem.

Jakie pieczywo?

Jeśli wybieramy lekkostrawne pieczywo, powinniśmy decydować się na takie, które jest jasne (czyli  powstaje z mąki pszennej) lub pieczywo suche – sucharki, grzanki. Możemy wybrać także produkty powstałe z drobnej kaszy – kaszy manny, krakowskiej, jęczmiennej, ryżu i drobnych makaronów.
Na diecie lekkostrawnej raczej powinniśmy omijać pieczywo razowe, grube kasze – kaszę gryczaną, grube ciemne makarony, itd.

Czy można jeść jajka?

Na diecie lekkostrawnej można jeść jajka. W tej kategorii najlepiej sprawdzają się jajka miękkie oraz gotowane na parze. Najgorszy wpływ na układ pokarmowy, wymuszające na nim dłuższą pracę mają jajka smażone na sporej ilości tłuszczu.

Jakie produkty mleczne?

Łatwostrawne są produkty w postaci delikatnych serków homogenizowanych, zsiadłego mleka, białych serów, twarogów.
Niewskazane są natomiast wszystkie składniki, które zalegają w układzie pokarmowym. Na pierwszym miejscu znajdują się sery żółte, serki topione oraz produkty przekwaszone.

Jakie jeść mięso?

Przebywając na diecie lekkostrawnej, należy zwrócić uwagę na mięso, jakie spożywamy. Ogólnie zasada jest taka, by mięsa nie jeść codziennie, ale zastępować białko roślinami strączkowymi. Niestety nie zawsze jest to możliwe. Dlatego tak ważne jest, by wybierać lekkostrawne gatunki mięs. W tej kategorii najlepiej sprawdza się wołowina, drób, cielęcina. Natomiast z ryb najlepiej wybierać dorsza, solę, szczupaka, leszcza.
Mięso to również wędliny i choć wiele osób jest ich stanowczym przeciwnikiem, to warto je jeść, o ile wybiera się dobrej jakości wędliny. Lepiej oszczędzić sobie zawodu i nie kupować wędlin przecenionych, czy niewiadomego źródła. Najlepiej wybierać swojską szynkę, czy polędwicę.
Na diecie lekkostrawnej w ogóle nie sprawdzą się mięsa tłuste pod postacią wieprzowiny, baraniny, kaczki, czy gęsi. Z ryb lepiej podarować sobie tłuste gatunki: węgorze, halibuta oraz ryby wędzone, a z wędlin tłuste ich rodzaje.

Jakie wybierać tłuszcze?

Tłuszcz powinien by dobrej jakości. Należy zadbać, by był to produkt szczególnie starannie wybierany. Na tej liście znajdzie się olej sojowy, olej słonecznikowy, oliwa, margaryna. Zabroniony jest natomiast smalec, słonina oraz boczek.

Jakie warzywa?

W żadnej diecie nie powinno oczywiście zabraknąć warzyw. Najczęściej spożywanym reprezentantem w tej kategorii są oczywiście ziemniaki – najlepiej w postaci ziemniaków gotowanych (w wodzie lub na parze) oraz puree. Na diecie lekkostrawnej powinniśmy zapomnieć o pyzach, frytkach, ziemniakach smażonych oraz plackach ziemniaczanych.

Z warzyw najlepiej wybierać młode odmiany, które mają w składzie mało trudnego w trawieniu błonnika. Poza tym warte polecenia są marchew, kalafior, szpinak, zielona fasolka, młody zielony groszek, buraki. Warzywa te można spożywać zarówno w formie surowej (np. przetarte) lub w zupie.
Do ciężkostrawnych natomiast zalicza się rzodkiewkę, ogórki, szczypior, kapustę, paprykę i cebulę. Wykluczone są też nasiona roślin strączkowych, zwłaszcza groch, fasola i soczewica.

Jakie owoce warto jeść?

Jeśli uwzględnimy owoce, najlepsze będą dojrzałe sezonowe propozycje, pozbawione skórki oraz pestek. Do lekkostrawnych zaliczamy truskawki, jabłka, brzoskwinie, morele, pomarańcze. W diecie mogą znaleźć się też jagody, maliny oraz porzeczki.
Raczej nie sięgajmy po wszystkie owoce niedojrzałe, zwłaszcza śliwki, agrest, czereśnie, owoce suszone oraz orzechy.

Jakie słodycze można jeść na diecie lekkostrawnej?

Naszej diecie lekkostrawnej nie zaszkodzą miód, dżem, kompoty, owocowe galaretki, kisiel. Raczej nie powinniśmy sięgać po czekoladę, przetwory zawierające sporo tłuszczu, kakao, orzechy, chałwę.

Jakie techniki wybierać?

W kuchni lekkostrawnej należy dbać o to, by produkt, który koniec końców trafia na nasz stół, był jak najłatwiejszy do przyswojenia. Pod tym względem należy dbać o rozdrabnianie, przecieranie, krojenie, gotowanie. Małe kawałki są lepsze niż duże.
Ponadto najlepszą techniką przyrządzania posiłków w diecie lekkostrawnej jest gotowanie w wodzie oraz na parze. Inny sprawdzony sposób to przygotowywanie ryby lub mięsa w folii do pieczenia (dzięki czemu mięso piecze się w naturalnym sosie). Ponadto technika ta ogranicza problem z powstawaniem twardej, spieczonej skórki, co może pogarszać trawienie. Oczywiście niewskazanym sposobem przyrządzania jest smażenie, zwłaszcza w głębokim tłuszczu.
Bardzo jest ważne to, jak doprawiamy posiłki. Zapomnijmy o ostrych przyprawach, zasmażkach, mące oraz dodawania tłuszczu do potraw.

Dieta lekkostrawna w skrócie

Dieta lekkostrawna pozwala:

  • przeciwdziałać problemom z trawieniem,
  • jest wskazana na okres rekonwalescencji, zwłaszcza wtedy, gdy masz gorączkę,
  • przy wrzodach żołądka, chorobach wątroby i dróg żółciowych,
  • zebrać siły, gdy są one niezbędne w okresie wzmożonego wysiłku psychicznego, na przykład w okresie sesji egzaminacyjnej.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *