Nordic Walking – aktywność dla każdego

Coraz częściej spotykamy osoby chodzące z charakterystycznymi kijkami. Tę aktywność fizyczną wybierają przede wszystkim ludzie starsi, ale tak naprawdę jest ona przeznaczona dla wszystkich. Warto się nią zainteresować, bo taka forma ruchu ma dużo zalet.

Nordic Walking wbrew temu co by się mogło wydawać, znany jest już od bardzo dawna. Po raz pierwszy w takiej formie, pojawił na początku XX wieku. Była to forma treningu dla narciarzy klasycznych. Jest to aktywność fizyczna naprawdę dla wszystkich, ale istnieje pewne obostrzenie. Jeśli mieliście w ciągu ostatnich kilku miesięcy poważne złamanie kości, to lepiej wcześniej skonsultować się z lekarzem.

Kijek, kijkowi nierówny

To dość istotna sprawa, bo to one są między innymi podstawą Nordic Walking. Wybór kijków zależy od nas, ale i pewnych naszych predyspozycji. Można je podzielić na dwa rodzaje: te o stałej długości i regulowane. Te pierwsze, określa się też jako jednoczęściowe. Aby ustalić jakie kijki są odpowiednie dla nas, wystarczy wykonać proste działanie. Wysokość sylwetki x 0.68 = długość kijków. W przypadku tych regulowanych, można je dostosować do każdego wzrostu. Jednoczęściowe kijki mają długość zmieniającą się co 5 centymetrów (100, 105 itd.). Jedne i drugie mają swoje wady i zalety. Przykładowo regulowane kijki można zabierać praktycznie w każdy teren, ale wykazują się one większą „awaryjnością”. Druga z opisywanych odmian jest bez wątpienia bardziej trwała.

Kijki to jedno, ale potrzebujemy też odpowiedniego ubrania. Nie ma tutaj konkretnych wytycznych, ale warto po prostu ubrać się wygodnie i luźno. Jeśli spacerujemy jesienią, albo zimą, to oczywiście trzeba ubranie dostosować do warunków pogodowych. Nie inaczej jest w przypadku obuwia.

Zdrowotnie, a może sportowo?

No właśnie – w jaki sposób uprawiać Nordic Walking? Wszystko zależy od tego, co chcemy osiągnąć, lub też jakie problemy zdrowotne mamy. Przykładowo, przy  zaburzeniach krążenia krwi w kończynach dolnych, albo gdy czeka nas rehabilitacja, to oczywiście nie możemy się specjalnie przemęczać. W tym wypadku przyda się nam Nordic Walking na poziomie zdrowotnym. Niska intensywność treningu, wcale nie będzie oznaczało braku efektów.

Kolejny poziom Nordic Walking określany jest jako fitness. Ten typ może być swoistego rodzaju pomocą, gdy chcemy przyśpieszyć spalanie tkanki tłuszczowej ( podobne działanie wykazuje na przykład Acai Berry Select – preparat, który może być dodatkiem wraz z Nordic Walking w walce o szczupłą sylwetkę), ale i zadbać o kondycję. Taki poziom fitness to najczęściej półtorej godziny w ciągu dnia, nawet do 4 razy w tygodmiu.

Ostatnim poziomem przeznaczonym dla bardzo aktywnych ludzi jest tryb sportowy. W tym przypadku Nordic Walking oprócz chodzenia obejmuje również bieganie i skakanie. Dlatego też nie jest to odmiana przeznaczona dla osób, które mają problemy chociażby z kończynami dolnymi.

Nordic Walking – niezależnie od poziomu – może pomóc wszystkim tym, którzy mają problem z wadami postawy, a także  przechodzą przez okres rehabilitacji po różnych chorobach. Może też być po prostu zwykłą formą ruchu i miłego spędzania wolnego czasu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *